Yabancılarla çalışmanın iyi ve kötü yönleri

foto: Diana Rikasari


Bizim kültürümüzünden, yetiştirilme tarzımızdan mütevellit alışmışız hep başımızın çaresine bakmaya, kimseye yük olmamaya... Bu yüzden fazla talepkar değiliz, çok fazla söylenmeyiz, çok çalışırız, emeğimizin karşılığını alamayız ama yine de canımıza tak edene kadar devam ederiz, vazgeçmeyiz heheyt be.

Ben uluslararası bir yayımcılık şirketinde çalışıyorum okuyucu. Dolayısıyla patronlarım da dahil hergün bir sürü yabancıyla çalışıyorum. Bu şirketin faaliyet alanıyla, iş hayatıyla ilgili hergün çok fazla şey öğreniyorum lakin öğrendiğim bir başka şey ise; yabancılarla çalışmak. Onca zaman beraber geçirdikten sonra hiç gözlem yapamamış ya da yaptığım gözlemleri hiç paylaşmamış olsaydım ayıp ederdim herhalde.

İyi yönlerinden bahsedecek olursak; Kendi çalışma anlayışınla onlarınkini kıyaslamayabilmen, "vay anasını adama bak, bunun için bile talepte bulunuyor, biz olsak ağzımızı açmayız" deyip yeni bir vizyon kazanabilmen mesela. Türklere nazaran daha az aşağılık kompleksleri var evet ama onlarda da aşırı bir ego problemi var ki bu da başka bir kompleksin göstergesi. Lakin genellikle daha neşeli, keyifli insanlar ve bir de onlarla çalıştığında ingilizce yeteneğin gelişiyor.


Kötü yanları ise; Çok talepkarlar. Bu talepkar olma meselesi sadece maaş konusunda değil; çok basit şeyleri bile çok karmaşık bulup araştırma zahmetine girmeden şikayet edebiliyorlar. "Basit şeylerle uğraşmak istemeyip onun için birinin yapması" talebi diyoruz biz buna. Sorsan bildikleri diller saymakla bitmez, dünyanın en iyi üniversitelerinden mezun olmuşlardır ama iş pratikliğe gelince kesinlikle Türkler çok daha pratikler.


Daha az maaş ödemek istedikleri zaman aynı niteliklere sahip kişiler arasından patronların Türk'ü tercih ettiklerini biliyorum mesela ama 1 saat fazla çalıştığı için ekstra ücret ödenen yabancı "şoför" olduğunu da... Aslında düşününce 1 saat fazla çalışmışsa elbetteki ekstra ücreti haketmiş demektir ama sorarım size hanginiz patronunuz 1 saat fazla çalışmanızı istediğinde ekstra ücret talep edersiniz? Güvensiziz ve her an işten çıkarılma korkusuyla doluyuz çünkü ortada o kadar işsiz varki sen daha azına çalışmazsan çalışacak birileri elbette bulunur.(Neyse burdan politik bir mesaj vermeyeceğim, merak etmeyin)


Gözlemleyip ben de daha fazla talepkar olmayı öğreniyorum sadece. Sanırım buna da profosyonelleşmenin bir parçası deniyor...